Meghosszabbított hőségriasztás

2015. augusztus 29. napjától

Ezúton tájékoztatjuk a Tisztelt Lakosságot, hogy az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Országos Tisztifőorvosa az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján az ország egész területére vonatkozóan

II. fokú hőségriasztást rendelt el 2015. augusztus 29-én (szombat) 00:00 órától  szeptember 01-én (kedd)  24:00 óráig!

Az előrejelzési adatok változása esetén újabb tájékoztatást küldök, ennek hiányában a riasztás 2015. szeptember 01-én (kedd) 24:00 órakor automatikusan érvényét veszíti.

 

 

A hőségriasztás fokozatai

I. fok:

Figyelmeztető jelzés belső használatra kb. napi 25°C-os vagy azt meghaladó középhőmérséklet esetén.

II. fok:

Riasztás az egészségügyi ellátórendszer, és tájékoztatás a lakosság, az önkormányzatok, valamint az együttműködő szervezetek számára. Az előrejelzés szerint a középhőmérséklet várhatóan legalább három egymást követő napon eléri (vagy meghaladja) a 25°C-ot.

Ebben az esetben a magas napi átlaghőmérséklet olyan környezet-egészségügyi kockázatot jelent a lakosság számára, amely indokolja az egészségügyi ellátórendszer figyelmeztetését és a lakosság hőhullám alatti rendszeres tájékoztatását.
 

III. fok:

Riadó jelzés. Amennyiben várhatóan legalább három egymást követő napon a napi középhőmérséklet eléri a 27°C-ot. Ez a kánikula helyzet gyakorlatilag megfelel a jogszabályokban megfogalmazott „rendkívüli időjárási helyzet”-nek, ami rendkívüli intézkedések elrendelését indokolja)

Fontos sajátosság, hogy a III. fokozatban a középhőmérsékleti „felső plafon” nincs meghatározva, így annak súlyossága igen változó mértékű lehet. Ezért káros hatásai messze túlmutatnak az egészségügyi hatásokon. Nagymértékben károsodhatnak, működési zavarokkal számolhatnak többek között az elektromos ellátó rendszerben, a vízellátásban, a közlekedésben és más, a kritikus infrastruktúrához tartozó elemek esetén.

Mivel az egészségügyi ellátórendszer - és annak egyes elemei is - gyakorlatilag már a II. fok esetén megtesznek minden általuk elvégezhető óvintézkedést és kárenyhítési intézkedést, a III. fok esetén azok fokozott és huzamos idejű alkalmazásával kell számolni.

Az infrastruktúra működésében keletkező zavarok az egészségügyi intézkedések végrehajtását is akadályozhatják (pl. egyes kórházak áramellátási zavara vagy annak akár teljes kiesése, vízhiány stb.), ezért a III. fok esetén a fő hangsúlyt az infrastruktúra biztonságos működtetésére kell fordítani, ami azonban már a Védelmi Igazgatás felelősségi és hatásköre.

Sajátosság még ebben a helyzetben, hogy míg a „rendkívüli időjárási helyzet” által okozott veszély illetve katasztrófa helyzetekben a Védekezési Munkabizottság a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkársága bázisán alakul meg, addig hőség esetén az Emberi Erőforrások Minisztériuma (a továbbiakban: EMMI) egészségügyért felelős államtitkársága működteti a KKB ezen ideiglenes elemét, a Hőhullám Elleni Védekezési Munkabizottságot.